امروز : شنبه, ۲ تیر , ۱۳۹۷

تماس باما درباره ما
پروفسور هم مشکلات آسفالت رشت را حل نکرد!

پروفسور هم مشکلات آسفالت رشت را حل نکرد!

تنظیمات کاربری

برچسب‌ها

آسفالت011

پس از یکسال از گذشت عمر شورای شهر رشت اتفاقات جالبی در شرف رخ دادن است از استیضاح شهرداری تا شهردار شدن عضوی از شورای شهر رشت و از همه جالبتر حل نشدن مشکلات آسفالت شهر با توجه به مطالعات و ادعای برتر بودن در دنیا در حوزه آسفالت به نقل رئیس سابق شورا!
رئیس سابق شورای شهر رشت و مشکلات آسفالت
مدتی است که بحث آسفالت و مشکلاتش ذهن شهروندان و مدیران شهری را درگیر کرده تا جایی که یکی از سوالات طرح شده برای آقای شهردار نیز در همین رابطه بوده است. یکی از مخالفین که سوالاتی را نیز از شهردار رشت در رابطه با آسفالت نمود رضا جمشیدی بود که پس از صحن نیز یادداشتی درباره آسفالت را نیز منتشر نمود.
رئیس سابق شورای شهر رشت در مصاحبه ها و یادداشت هایش اخیرش علاقه زیادی به مطالعات اکادمیک از خودش نشان داده است اما متاسفانه در عمل اعتقادی به آزمایشات، نوآوری و توسعه و تحقیق ندارد. نمونه اش مخلوط جدید آسفالت نوین بوده که بارها از طرف نماینده شرکتی به او معرفی شد و وی به بهانه آلودگی حاضر نشد حتی نگاهی به آزمایشات مکانیکی و محیط زیستش بیاندازد.
در حالیکه آزمایش این مخلوط می توانست تایید علاقه و ارزش قائل شدن وی به مطالعات باشد. اگر در یکسال گذشته و به احتمالی کمتر از چند درصد هم مشکلات آسفالت را حل می کرد آنگاه می شد نهضتی واقعی در آسفالت شهر را مشاهده کرد و از این همه هزینه های سوخت شده جلوگیری نمود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد تا شهر رشت همچنان از آسفالت مناسب بی بهره بماند!
اگر به هزینه مطالعاتی و آزمایش این مخلوط بپردازیم قطعا با مطالعات شرکت مشاور که در یکسال قبل به جز آمارهای علمی هیچ نتیجه ای برای شهر نداشت قابل قیاس نبوده و نیست. این مخلوط پس از استفاده در جاجای کشور و حتی گیلان(که توسط اداره راه انجام گرفته و مورد تایید قرار گرفته است) با هزینه ای کمتر از چند میلیون تومان قابل سنجش قرار می گرفت! و در صورت تایید می توانست تحولی را در این زمینه ایجاد نماید.
کارگروه نهضت آسفالت، شرکت مشاور و آسفالت نامرغوب
مدتی قبل با مردی در شورا مواجه شدیم که درباره مشکلات آسفالت توضیحاتی را در صحن علنی داد و می گفت: مشکلات را بررسی کرده ایم و به جوابهایی هم رسیده ایم. وی درباره این مشکلات گفت:
-“مناطق شهری رشت در هر متر مربع از سطح راه ۷۰۰ گرم قیر بکار می رود درحالی که استاندارد آن یک تا دو کیلوگرم قیر است”
-” غلتک زدن در دمای پایین آسفالت ”
-“کوبیدگی ناکافی آسفالت”
-“قیرپاشی ناکافی و نامناسب و عدم روسازی و طراحی مهندسی جاده ها در شهر رشت ”
-“عدم کیفیت ماشین آلات آسفالت و قیرپاشی شهرداری رشت”
-“نبود وجود نیروی انسانی ماهر”
این شرکت با مطالعه میدانی ضخامت و مشخصات لایه های زیرسازی و روسازی جاده ها را تعیین نمود تا پس از آن بتواند با برنامه ریزی ها و محاسبات لازم بازسازی ، تعمیر و یا مرمت جاده ها را بعمل آورد و اقدامات اقتصادی و مناسب را انجام دهد.
اما با گذشت چندین ماه از این کنفرانس در صحن شاهد هیچ اتفاقی در زمینه آسفالت نبوده ایم.
این پروفسور که مدیریت کارگروه نهضت آسفالت شهر رشت را نیز بر عهده داشته در یکی از مصاحبه هایش گفت : “با بررسی وضعیت فعلی آسفالت در شهر رشت می‌توانم اثبات کنم که بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان پول دور ریخته شده است اما این ادعا در حالیست که وی سالها در شهرداری به عنوان مشاور فعالیت داشته است” .
بنابراین می توان گفت صرف انجام مطالعه بدون عمل موثر همراه با توفیق نبوده است همانطور که مدرک تحصیلی یک فرد نمی تواند حلال همه چیز باشد. اگر قرار باشد همه شهر منتظر بمانند تا مطالعات بالاخره روزی مشکلات را نمایان کند دیگر خودرویی سالم در شهر نمی ماند.
و اینکه
مدتی قبل با یکی از شهروندان مصاحبتی داشتم که وی بسیار از نحوه ساختن آسفالت و حمل آن گلایه می کرد. مدرک تحصیلی وی آنچنان مرتبط با عمران و آسفالت نبود اما دغدغه شهر را داشت و پیگیر مسائل شده بود. این شخص می گفت متاسفانه دمای کارخانه آسفالت برای گرم کردن قیر بسیار بالاتر از استاندارد است و همین عامل می تواند باعث سوختگی قیر گردد. وی ادامه داد : چون مسافت کارخانه تا محل تخلیه زیاد است دما را گاها تا ۲۰۰ درجه بالا می برند تا مخلوط آسفالت در هنگام تخلیه از دمای مناسبی برخوردار باشد!
با جستجویی ساده در اینترنت و پیگیری متوجه شدم که هم گفته های این شهروند درست است هم دمای به کارگرفته در کارخانه آسفالت!
در مخلوط آسفالت گرم، قیر به عنوان تنها ماده چسباننده محسوب میگردد و حفظ کیفیت آن در حین تهیه آسفالت باید مورد توجه قرار گیرد. طبق استاندارد ها، قیرهای موجود در مخازن ذخیره کارگاه و یا قیرهایی که به کارگاه جهت تخلیه در مخازن وارد میشود، هیچگاه نباید بیش از ۱۷۵ درجه سانتی گراد گرم شود و یا در حین گرم کردن دود کند. این در حالی است که در کارخانه آسفالت شهرداری دمای بالای ۲۱۰ درجه سانتی گراد دیده شده است.
در شهرداری رشت برای داشتن دمای مناسب هنگام ریختن آسفالت راه حل را در بالابردن دمای قیر دیده اند در صورتیکه استفاده از روکش در ماشین های حمل قیر می تواند بسیار راه گشا باشد.
همچنین است قضیه وجود شعله مستقیم آتش در کارخانه قیر شهرداری رشت که غیر مجاز بوده و همواره باید بین شعله و مخازن، کوره هایی از نوع آجر نسوز حایل باشد که در صورت عدم رعایت این نکات چسبندگی قیر کاهش می یابد. / گیل اورنگ

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را برای ما بنویسید


هشت + 1 =

تبلیغات

تبلیغات

پیوند های سایت

با ورود به بخش پیوند های سایت با جدیدترین سایت های مفید و کاربردی آشنا شوید

ورود به بخش پیوندها